– Google kan bli for Skien det oljen er for Stavanger
Hans Rønning, daglig leder i KRIO (Kjørbekk og Rødmyr Interesseorganisasjon), jobber med å fremme vekst og skape muligheter for de over 500 bedriftene på Kjørbekk og Rødmyr. Han er ikke i tvil om at Googles tilstedeværelse i Skien vil gi positive ringvirkninger i regionen, og oppfordrer alle næringsdrivende til å være på ballen.

Her snakker vi ikke om én stor snøball som ruller i en rasende fart, men om mange små. For hver gang noen får en ny kontrakt eller en ny jobb, vil det generere nye muligheter for enda flere bedrifter. På et eller annet tidspunkt vil det treffe akkurat deg, sier Rønning.
– Ekstremt spennende
Forretningsutvikler i regnskapsbyrået One Accounting, Geir Borgar Nilsen, deler Rønnings perspektiv. – Vi er helt sikre på at etableringen vil generere veldig mye for næringslivet, men alt vil ikke skje på en gang. Det handler om å bygge stein på stein.
– Våre eksisterende kunder kommer til å trenge mer bistand fra oss etter hvert som de får mer å jobbe med. I tillegg får vi forhåpentligvis tilgang på mange nye. Det er ekstremt spennende med den nye arbeidskraften som vil komme til.


Heier på fremsnakk
Borgar Nilsens uttalelser er som musikk i ørene til Hans Rønning, som selv er kunde hos regnskapsbyrået.
– Jeg opplever One Accounting som utrolig ryddige og profesjonelle. I tillegg til å alltid levere på tiden og gjøre det de skal, har de ressurser som bidrar til å løse oppgaver også utenom den standard leveransen. Jo dyktigere de er, jo mer tid kan jeg bruke på å drive bedrift.

– Vi må gi fart og gønne på
Engasjementet er tydelig å spore hos Rønning, som likevel er tydelig på at vekst ikke vil komme av seg selv. – En av verdens største merkevarer er i ferd med å etablere seg i Skien. Vi står overfor en kjempemulighet, men det handler om å spille kortene sine riktig.
– Folk må være på ballen, gi fart og gønne på. Alt fra universitet- og forskningsmiljø til boligbyggere til næringsdrivende. Da kan Google bli for Skien det oljen er for Stavanger.
Steg én for alle bedrifter er å ha en hjemmeside for engelsk som forklarer godt hva de gjør og kan bidra med, mener Rønning.
– Det holder ikke bare å være til stede på nett, vi må være søkbare og relevante.
